середа, 20 листопада 2013 р.

Митрополит Іларіон: Ідеологія секуляризму цілеспрямовано руйнує традиційні уявлення про сім'ю

                                                                        



1 листопада на пленарному засіданні Х Генеральної асамблеї Всесвітньої ради церков, що проходить в Пусані (Республіка Корея), прозвучав виступ митрополита Волоколамського Іларіона, голови Відділу зовнішніх церковних зв’язків Московського Патріархату.

У своєму виступі голова ВЗЦЗ зупинився на основних викликах , з якими стикається сьогодні християнський світ. Одним з них є що набирає силу в Європі та Америці войовничий секуляризм, який закликає до витіснення релігії з суспільного життя, до відмови від основоположних моральних норм, загальних для всіх традиційних релігій. Одним з головних напрямів подальшого розвитку ідей войовничого секуляризму стає цілеспрямоване руйнування традиційних уявлень про шлюб та сім’ю. Про це свідчить таке новітнє явище, як прирівнювання гомосексуальних союзів до шлюбу та надання одностатевим парам права всиновлювати дітей.


Войовничий секуляризм зазіхає не тільки на релігійні святині та символи, вимагаючи їх вилучення з суспільного простору. Одним з головних напрямків його активності сьогодні стає цілеспрямоване руйнування традиційних уявлень про шлюб та сім’ю. Про це свідчить таке новітнє явище, як прирівнювання гомосексуальних союзів до шлюбу та надання одностатевим парам права всиновлювати дітей. З точки зору біблійного вчення і традиційних християнських моральних цінностей, це свідчить про глибоку духовну кризу. Релігійне поняття гріха остаточно розмивається в суспільствах, які до недавнього часу усвідомлювали себе як християнські.

Треба прямо сказати: країни, законодавчо визнали гомосексуальні союзи одним з видів шлюбу, роблять серйозний крок у бік деконструкції самого поняття шлюбу та сім’ї. І це відбувається в ситуації, коли в багатьох історично християнських країнах традиційна сім’я переживає найтяжчу кризу: зростає кількість розлучень, катастрофічно падає народжуваність, деградує культура сімейного виховання, не кажучи вже про поширеність позашлюбних зв’язків, збільшення кількості абортів та збільшення дітей-сиріт при живих батьках.

Все це не може не мати самі згубні наслідки для виховання дітей. Діти, які виросли в сім’ях з «двома татами» або «двома мамами», свідомо будуть мати відмінні від своїх однолітків із традиційних сімей погляди на суспільно-етичні цінності.

Одним з прямих наслідків радикального переосмислення поняття шлюбу є надзвичайно тяжка демографічна криза, яка при збереженні таких підходів буде тільки зростати. Політики, що штовхають країни цивілізованого світу в демографічну прірву, по суті, підписують своїм власним народам смертний вирок.

Виступаючи проти будь-яких форм дискримінації, Церква, проте, повинна відстоювати традиційне християнське розуміння шлюбу як союзу чоловіка і жінки, найважливішою місією якого є народження і виховання дітей. Саме таке розуміння шлюбу ми знаходимо на перших же сторінках Біблії, у розповіді про першої людської сім’ї. Таке ж розуміння шлюбу ми знаходимо в Євангелії і апостольських посланнях. Біблія не знає жодних альтернативних форм шлюбу, а співжиття осіб однієї статі вважає гріхом.

На жаль, не всі християнські Церкви сьогодні знаходять в собі сміливість і рішучість відстоювати біблійні ідеали всупереч моді, всупереч панівному секулярному світогляду. Деякі християнські громади давно вже встали на шлях ревізії морального вчення, спрямованої на те, щоб зробити його співзвучним сучасним тенденціям.

Нерідко говорять, що розбіжності з богословських та етичних питань пов’язані з поділом християн на консерваторів і лібералів. З цим не можна не погодитися, бачачи, як у ряді християнських спільнот відбувається стрімка лібералізація релігійної етики — як правило, під впливом процесів, що у світському суспільстві. У той же час свідоцтво Православних Церков ніяк не можна звести до консерватизму. Віру Давньої Церкви, яку ми, православні, сповідуємо, взагалі неможливо визначати з точки зору консерватизму та лібералізму. Ми сповідуємо Христову Істину, яка незмінна, бо Ісус Христос вчора і сьогодні, і навіки Той же (Євр 3:8).

Мова йде не про консерватизм, а про вірність Божественному одкровенні, яке міститься у Священному Писанні. І якщо так звані ліберальні християни відмовляються від традиційного розуміння моральних норм, це означає, що ми стикаємося з серйозною проблемою нашого спільного християнського свідчення. Чи можемо ми здійснювати таке свідоцтво, якщо настільки глибоко розділені в питаннях морального вчення, яке настільки ж важливо для порятунку, як і віровчення?

У цьому зв’язку хотів би сказати про пророче покликання Церкви. Згадую слова протопресвітера Олександра Шмемана, який говорив про те, що пророк — це зовсім не лише той, хто пророкує майбутнє. Нагадуючи про глибинний сенс пророцтва, Шмеман писав: «Суть пророцтва — в дарі розповіді людям волі Божої, яка прихована від людського погляду в подіях людського життя та історії, але відкривається духовному погляду пророка» (Символ віри, 18).

Ми часто говоримо про пророчий голос церков, але чи дійсно наш голос так сильно відрізняється від голосу і риторики світських засобів масової інформації та неурядових організацій? Чи не полягає одна з найважливіших завдань ВРЦ саме в тому, щоб розрізняти волю Божу в сучасній історичній ситуації і звіщати про неї світові? Така звістка, швидше за все, буде болісно сприйнята сильними світу цього. Однак, відмовляючись від її звіщення, ми зраджуємо своєму покликанню і, в кінцевому рахунку, Самому Христу.

У новітній ситуації, коли в багатьох країнах і регіонах світу відбуваються процеси відродження релігії, але в той же час піднімає голову агресивний секуляризм і ідеологічний атеїзм, Всесвітня рада церков повинна знайти свій особливий голос — зрозумілий для сучасного суспільства і який при цьому сповіщатиму про вічні істини християнської віри. Сьогодні, як і завжди, ми покликані бути провісниками Слова Божого — Слова, яке живе та діяльне, гостріше від усякого меча двосічного (Євр 4:12) ; Слова Божого, якого не можна ув’язнити (2 Тим 2:9). Тільки тоді ми зможемо залучити до Христа нові душі , незважаючи на опір правителів цього світу темряви (Еф 6:12).

Джерело:  www.family-institute.org.ua

Немає коментарів:

Дописати коментар