Атанасій Великий
Я в своїй роботі зосереджуюся на фундаментальному творі про Воплочення та Воскресіння Ісуса Христа св. Атанасія Великого “Про Воплочення”. В цьому творі автор згідно з Святим Письмом та Церковним переданням розкриває таїнство Волоченого Христа. На думку св.Атанасія Бог Воплотився саме за гріхопадіння людини, яке вона здійнила (Бут 3). На відмінно від Іринея Ліонського та Максима Ісповідник, які вважають що Логос Воплотився бо навіть, якщо би людина не вчила гріха, святий отець вважає, що Логос прийняв наше тіло по причині гріхопадіння та з любові до нього, як Отець Творець.
Відео про твори св. Атанасія Великого
До Воплочення було три шляхи пізнати Бога:
- Гармонія творіння;
- Вія святих людей (образ та подобу Божу, а лише сам Бог що в ньому міститься образ та подоба. Під образом слід розуміти духовну сутність людини яка передалася людині від Бога та яка оновлена Христом ( мовою етики онтологічна цінність людини). Під подобою слід розуміти якості Божі до яких люди прагнуть уподібнитися (любов,святість і так далі-мовою етики якісні цінності). Подоба також тотожна Божій природі до якої ми прагнемо пророків через яких говорив Святий Дух);
- Універсальний закон який Бог дав як і своєму народові так і язичникам. Під цим законом можна розуміти совість яка закладена в кожній людині.
Христос Пантократор з Синайського монастиря, середина VI ст.
Всі ці способи пізнання Бога є обмежені і тому Бог вибрав найкращий спосіб серед всіх можливих для спасіння людини. Людина як відомо своїм гріхом пошкодила образ Божий. Ніхто його не міг обновити – ні людина хворба якої гріх, на ангели які не сотворені на уподібнитися, але на відмінно від образу[1] подоба відображає найбільші Божі глибини, які людина не може пізнати до кінця, а покликана на їхнє вічне пізнання. Ісус не є сотворений на образ та подобу Божу, бо він сам є Образом[2] та Подобою[3] і тому сам є Богом. І вже своїм воплоченням Ісус здійснив обновлення образу людського.
Христос-Логос коли Воплотився Він не перестав керувати світом, а тим більше Його присутність в тілі не заважало йому керувати всім сотвореним світом (пор. Мат 8,23-27; Мр 4,35-41; Лк 8,22-25). Вавжливе значення при воплоченні має також освячення тіла людини (обожнення), а разом з тим тіла кожної людини. Це освяченні відбулося поза часом, і по нашій вірі в Христа ми приймаємо це освячення Христом нас незалежно від віку та часу. Таким чином всі спокуси якими його спокусував Сатана, а також те що він їв, пив, був на весіллі у Кані Галілейській доводить що Він є 100% людиною. А чуда які він здійснив доводять що він є 100 % Бог[4].
Вища мета Божого Воплочення – воскресіння тіла. Щоб було воскресіння людини мало померти лише тіло, а не душа[5]. Бо тіло є немічною частиною людини тому що під час гріхопадіння душа померла лише духовно віддалившися від Бога. А це віддалення призвело до того що душа вже не перебувай в такій глибокій єдності з людиною і відділяється за цього після смерті людини. Очистивши тіло і душу Христос у Воскресінні їх поєднав у одне, як було до гріхопадіння.
Також тіло має важливе значення в контексті смерті Ісуса Христа. Христос помер у тілі та не одразу воскрес, тому що якби Він одразу би Воскрес то припинив бути об’єктом наших чуттів. І тому Він зійшов в Ад і обновив нас від смерті . З Аду Він визволив душі від смерті ( пор. Мат 27, 52-53) і тому ми вже не боємося смерті бо Ісус її переміг та можемо бути по своїй вірі одразу після смерті в раю (пор. Лк 39-43). Ще св.Атанасій подав інші причини чому саме Ісус Воскрес на третій день згідно з Писанням. Смерть є доказом Воскресіння Ісуса .Тому якщо б Христос Воскрес раніше то люди б могли не повірити у Воскресіння і Його триденне перебування в гробі також показало що Його тіло було дійсно мертве. Якщо би інтервал перебування в гробі був би більший то люди могли би засумніватися в реальності Воскресіння .
Не всі люди в часи життя св. Атанасія погоджувалися з тим що Ісус є Господь.
Перші з них це юдеї. На їхню невіру Атанасій Великий відповів контраргументами:
- Ніхто серед царів та пророків не родився з зіркою на небесах, яка б була знаком його родження . Навіть коли родився цар Давид ніхто не знав про те що він буде царем і не було знаків, а лише те що Господь об’явив Самуїлу що Давид буде майбутнім царем . Навіть в Соломона не було такої слави, яка одразу від народження об’явилася при народженні Господа Ісуса Христа.
- До моменту смерті Христа та після моменту Його смерті не помер за спасіння всіх людей.
- Господь Бог Всемогутній Ісус Христос здобув перемогу над ідолопоклонством та магією, знищив їх з середини. І з моменту першого приходу Христа вони почали поступово зникати.
- Логос ще до свого народження прийняв дари від ідолопоклонників. Це можна зрозуміти в багатьох значеннях. Найперше з них що Логос Творив разом з Отцем і Святим Духом (Бут 1-2), а також з’являвся пророкам. Коли наверталися язичники до Бога Ягве вони разом з тим поклонялися Логосу . Також ця теза св. Атанасія може означати, що астрологи (мудреці) знали що народиться Месія і здійснювали ще до того певне поклоніння . Але це поклоніння Логосу є зрозуміле тільки в контексті Його Воплочення.
- Ісус Христос при житті чинив чуда яких ніяка сотворена сила не могла здійснити . А він чинив ці чуда як Бог.
- Язичники поклонялися тому самому Богові що і євреї, а це доводить реальність Божественного воплочення Логосу на землі.
Не лише юдеї сумнівалися у воплоченні Господа Ісуса Христа, але і язичники. Я не буду передавати всіх аргументів, але подам основний . Грецькі філософи бачили світ як велике Тіло ( скоріше всього за поширення філософії Стоїків). Як відомо Бог-Слово перебуває у кожній частині вселеної то в цьому немає нічого дивного. Бо можна провести аналогію як людська сила може проявлятися в конкретній дії певного її члена тіла а також людський розум. Так і Бог здатний діяти і у повноті проявлятися у своєму творінні метафізично поєднуючись з ним.
Згідно цього твору можна прийти до висновку що Воплочення є найбільшим таїнством яке здійснив Господь. Тому не випадково згідно Церковного Передання Бог для спасіння людини використав більше сили чим при творенні світу. Я вважаю що цей текст має підштовхнути кожного з нас пізнавати це таїнство як і з допомогою віри та розуму. Бо є ще новітні Аріани (Свідки Єгови), але ми не маємо займатися апологетикою проти них. Ми маємо пізнати віру у Волоченого Христа такою якою вона є насправді, як це зробив св. Атанасій Великий.
[1] Дух (дихання життя) який вдихнув Бог в людину Бут 2,7
[2] 2 Кор 4,4; 2 Кол 1,15
[3] Фил 2,6 (переклад Івана Огієнка)
[4] Св.Атанасій говорить у даному творі що такі чуда як оздоровлення Сліпонародженого, яке доводить не мою думку найбільш переконливо що Ісус Христос є Творцем світу рівний з Отцем та Святим Духом. Це так тому на мою думку, що навіть найкращі досягнення в медицині не можуть вилікувати сліпонародженого, а навіть якщо вона цього досягне вона не може разом з тим переобразити хворого, а це лише можливо за умови воплочення Бога-Слова, яке як і тілесно так і духовно вже тут на землі переобразить людину. Ангели це не в змозі зробити бо вони керують лише матеріальним світом і є вісниками Бога, але вони не можуть керувати так само як Бог людиною і не мають в своїй владі та навіть можливості відновлювати в людині образ та подобу Ягве. Бо це може зробити лише сам Ягве прийнявши, який у особі Ісуса Христа став тілом.
[5] Про це свідчать Біблійні вірші: Йо 10,10 ; Лк 20,18; Ів 8,58
Немає коментарів:
Дописати коментар