Калліст (Уер),єпископ Діоклійський Православний шлях || Пер .з англ.-К., Дух і Літера,2003,-176 ст.
Калліст, єпископ Діоклійський, у своїй книзі «Православний шлях» виклав основи православного віровчення. Його книга була перекладена багатьма мовами і перевидавалася в різних країнах Європи. Ця книга є путівник для тих, хто починає вивчати основи православного віровчення.
Головна думка книги Калліста, єпископа Діоклійського - це суть богословських понять. Суть розкривається лише тому, хто намагається жити за канонами Православної Церкви. «Християнство, - пише Владика Калліст, -більше, ніж учення про -світобудову, більше ніж послідовно викладена теорія...воно - спосіб життя у найглибшому і найповнішому розумінні цих слів.. .Христос не сказав: «Я - стародавня традиція», Він сказав: «Я - Життя».
Владика Калліст у своїй книзі показує, як поєднуються такі речі як жага до пізнання і «шлях незнання», смирення і наполегливість до перемоги.
Свою книгу Православний шлях Калліст починає з пролога Дороговкази на шляху, в якому він переконливо вказує дорогу, по якій повинен пройти кожний, хто наближається до основних вчень Православної церкви. Владика стверджує, що Християнство - це більше ніж теорія про всесвіт,...це шлях яким ми подорожуємо,.. .це спосіб життя.»
Сам Калліст пише, цю мета книжки - відкрити джерела цього вічного воскресіння . «Вона визначає деякі важливі дороговкази і віхи на духовному шляху.
Мета - у цій книзі - подати короткий виклад основних вчень Православної церкви.
Завданням Єпископа Калліста в данній книзі «Є позитивно описати віру, за якою він живе, а не показати погодження або розбіжності з римським католицтвом або протестантством».
Більшість цитат в цій книзі взято з православних молитовників, які щоденно використовуються у богослужіннях або є висловлення отцями-богословами.
В кінці передмови до книги єпископ Калліст подає молитву перед початком подорожі святого апостола і євангелиста Йоана Богослова, якби благословляє кожного, хто вирушає в дану подорож по його книзі.
О, Спасителю, Котрий ішов з Лукою і Клеопою до Еммауса, мандруй зі Своїми слугами, як вони тепер вирушають у дорогу, і захисти їх від усякого лиха.
(Молитва перед початком подорожі святого апостола і євангеліста Йоана Богослова)
Книга єпископа Каліста Православний шлях вміщує в собі пролог і 6 глав.
Глава І. «БОГ ЯК ТАЇНА» має 5 частин. У першій частині «Відмінність і водночас близькість Вічного», єпископ Каліст торкається питання сутності Бога. Він пише: «Що або Хто такий Бог?». І сам дає відповідь: «Бог - це таїна. Бог - невидимий, незбагненний, зовсім надзвичайний, поза розумінням».
Бог, Владика наш, це два «полюси» в людському відчутті Божества. Бог і дальше від нас, і ближче до нас аніж будь-що інше.
Все, що ми стверджуємо стосовно Бога, хоч би яким правильним воно було, є далеким від живої правди. Якщо ми говоримо, що Він добрий або справедливий, то маємо одразу ж додати, що Його доброта чи справедливість не можуть вимірюватися нашими людськими мірками.
Єпископ Калліст стверджує, що духовний шлях виявляється шляхом покаяння у його найповнішому сенсі. Грецьке слово metanoia буквально означає «зміна розуму». У наближення до Бога ми мусимо змінити свій розум, звільнившись від свого звичного способу мислення. Мас статися перетворення не лише нашої волі, а й розуму.
І далі, у християнському смислі ми не розуміємо під «таїною» лише те, що незрозуміле і таємне, загадку чи нерозв'язну проблему. Навпаки, таїна - це щось таке, що відкривається нашому розумінню, але якого ми ніколи не зрозуміємо вичерпно, бо воно веде до глибини або темряви Бога. Очі закриті, але вони також і відкриті.
У третій частині «Віра в Бога як в Особу». У символі віри ми не говоримо: «Я вірю, що є Бог», а висловлюємось інакше. «Вірую в єдиного Бога». Між «вірю, що...» і «вірю в ...» є велика різниця. «Я вірю в тебе», - то не лише виражаю віру, що ця особа Існує. «Я вірю в тебе» означає: «Я зі!ерт2іеся до тебе, я покладаю надію на тебе». І саме це ми говоримо Богові у символі віри.
Отже, як стверджує Калліст, Бог - це той, кого ми любиме, наш особистий Друг.
Межі людської особи надзвичайно широкі; кожен з нас дуже мало знає про свою справжню і глибоку сутність.
Щоб показати «полюси» Божого взаємозв'язку з нами - православна традиція розрізняє сутність, природу або внутрішнє буття Бога, та Його енергію. Через те, що Бог є таїною, недоступною нашому розумінню, ми ніколи не пізнаємо Його сутності або внутрішнього буття ні в цьому житті, ні в прийдешньому.
Таким чином, за Каллістом, сутність означає цілковиту недосяжність Бога, а енергія - Його присутність і всевидющість. Хоч і «з'єднана» з Божеством, людина все ж залишається людиною, вона не поглинута і не знищена, але між нею і Богом завжди є «Я і Ти» - стосунки однієї особи з іншою.
Отже, таким є наш Бог. Невідомий у Своїй сутності, але відомий своєю енергією; ближчий до нас, ніж власне серце.
Не без підстав ранні християни приписували Христові такі слова. «Піднесіть камінь - і знайдете Мене, розріжте дерево навпіл - і Я там є», так стверджував єпископ Калліст в свій книзі «Православний шлях».'
Немає коментарів:
Дописати коментар