четвер, 14 лютого 2013 р.

Філософська школа Українського Католицького Університету

                                                                               

    У світі є безліч філософських шкіл. Щоб їх перерахувати, а також щось про них розповісти, то для цього потрібна не одна велика бібліотека.
   Про українські філософські школи та українських філософів багато написав видатний український філософ Дмитро Чижевський особливо у книзі "НАРИСИ З ІСТОРІЇ ФІЛОСОФІЇ НА УКРАЇНІ".
  О. Забужко, яка у своїй відомій праці "Філософія української ідеї" сказала, що не страшно, що наші філософи не так добре відомі світові, а слід цінувати насамперед глибину їхньої творчої геніальності. Я з нею погоджуюсь, але не повністю. Україна має давню філософську традицію. Є багато ще видатних вітчизняних філософів. У наш ця традиція продовжується у нових філософських школах.
  Український Католицький Університет (УКУ) має власну філософську школу. На жаль, поки що відсутній філософського факультету, а такий факультет з християнським філософським напрямком нам дуже потрібний. Натомість мені на філософсько-богословському факультеті викладали добре філософію. Цього вимагає програма мого факультету. Варто зазначити, що цим займається Кафедра філософії УКУ. Я радію, що вчуся на 5 курсі (магістратурі) цього факультету. Я за освітою богослов (вже бакалавр), але мені подобається, що перші два роки нас навчали фахові філософи. У нас викладали також викладачі з ініверситету ім. І. Франка п.Ігор Захара та п.Ірина Добропас.
  Хочу наголосити, що викладачі та студенти УКУ вважають, що філософом є кожен, хто наважується мислити.
                                                   


  Хочу насамперед поділитися своїми враженнями про викладання філософії в УКУ. На пешому курсі у нас викладав п.Ігор Захара історію античної філософії один семестр. У нього я багато чого навчився, а ще більше я дізнався завдяки підручнику з історії філософії о. Миколи Конрада: Нарис історії стародавньої філософії. Рим 1974. Не так багато у наш час є дійсно хороших підручників з історії філософії, але цей підручник ніколи не втратить своєї вартісті.
    Також на першому курсі цікавими були лекції п.Юрія Підлісного, який викладав нам "філософську етику". На кожній лекції були постійні дискусії, адже викладач часто поєднував викладання зі спілкуванням з нами. Цей курс мав для мене велике значення, адже тоді він ознайомив мене не лише з "філософською етикою", але я дізнався про одного з моїх улюблених філософів Дітріха фон Гільдебранда, який вразив мене своєю працею "Етика", яка існує і в українському перекладі.
   На другому семестрі нам викладав історію середньовічної філософії п.Богдан Завідняк. Він мені розкрив (на лекціях школи "Кафедри філософії УКУ" "релігія в публічному просторі") справжню суть романтизму, бо виявляється романтизм виник з туги за Вічностю, а без Бенедикта Спінози його б взагалі не було. Взагалі він мені також відкрив мені гідну християнську філософську відповідь Канту Антоніо Розміні.
  Про п.Петра Гусака філософа, який на мене найбільше вплинув, я напишу окрему статтю, але у ній я думаю буде достатньо вказати гіперпосилання на його статті. Лише скажу, що він викладає метафізику та теодіцею.
   Багато можна розказувати і про прекрасні лекції п.Тараса Добка, який нам викладав епістемологію. Він нам відкрив прекрасну християнську школу феноменології та Едмунта Гусерля, а також розкрив нам вповні суть його заклику повернутися "Назад до самих речей !".  
   Саме християнська філософія закликає до реального пізнання речей, а не вузько прагматичного їх використання та егоїстичного володіння. Великим було для мене відкриттям, що Дітріх фон Гільдебранд належав до цієї школи. Також цікаво було дізнатися про його книгу "Що таке філософія ?", яка відкрила мені силу філософского апріорного пізнання. Раджу всім цю книгу прочитати.
  Я дуже любив лекції п.Ірини Добропас, яка спонукала студентів читати авторів-філософів. Нас  до цього спонукали також інші викладачі історії філософії (Ігор Захара та Богдан Завідняк), але з цього курсу мені вдалося почерпнути багато нових знань.
  Варто згадати про філософську антропологію, яку викладав нам п.Володимир Турчиновський. Він звертав увагу на те, що засновником філософської антропології був християнський філософ феноменолог Макс Шелер. Також велике враження на мене справив Чарльз Тейлор. Ми тоді ознайомилися з його знаменитою книгою "Етика автентичності" у якій він обдумає відомі хвороби "нашого часу" - індивідуалізм, інструментальне  мислення та втрату індивідуальної свободи. Він закликає людину повернутися до справжньої автентичності.
                                                               


    Не так багато людей знає, що Чарлз Тейлор приїджав до України та був у Києві та Львові. Також він був в УКУ. Він виступав на семінарі в УКУ. Також виступав на випускному УКУ, але я у даному випадку погоджуюся з думкою перекладача виступу промови Чарльза Тейлора Петром Гусаком. Я дуже радий, що філософ такої величини був на нашому випускному.
   Отож, вважаю, що я достатньо побіжно переглянув філософську школу УКУ.
 Загалом я у цій статті закликаю до поширенні християнської філософії, яка відстоює цінність людського життя, Богопізнання та гідность людини.

  

Немає коментарів:

Дописати коментар